1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Od Aygo do Aygo X
10-01-2023

Od Aygo do Aygo X

Modele zaprojektowane specjalnie dla europejskich klientów
Debiutująca w 2005 roku Toyota Aygo stanowiła ucieleśnienie zupełnie nowego pomysłu na małe miejskie auto. Po blisko dwóch dekadach 2. generacja małej Toyoty ustąpiła miejsca swojemu następcy – Aygo X. Ten stylowy crossover jest większy, wyższy i pojemniejszy od swojego poprzednika. Pod względem jakości i wyposażenia sytuuje się co najmniej na poziomie segmentu B, a jednocześnie pozostaje najtańszym modelem w gamie Toyoty. 

Toyota Aygo – oryginalność i styl

  • 1. generacja Toyoty Aygo powstała z myślą o młodych europejskich kierowcach. Samochód ten charakteryzował się nowoczesną, zaokrągloną sylwetką i oryginalną stylistyką przodu, zupełnie niepodobną do niewyróżniających się i pozbawionych wygód samochodów segmentu A tamtej epoki. Coraz to nowe edycje specjalne, wyjątkowe opcje kolorystyczne i wersje wyposażenia oraz dwa faceliftingi w 2008 i 2012 roku sprawiały, że samochód był cały czas nowoczesny i interesujący.

Aygo wyposażono w 68-konny benzynowy silnik 1.0 VVT-i o trzech cylindrach oraz 1,4-litrowy silnik Diesla HDi o mocy 54 KM. Obok 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów była dostępna bezsprzęgłowa skrzynia MultiMode. ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz przednie napinacze były standardem we wszystkich wersjach. W wyższych wersjach dostępne były również boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na tylnych siedzeniach, a opcjonalnie również kontrola stabilności pojazdu (VSC). 

Aygo miało długość 3415 mm – było o prawie 300 mm krótsze od Yarisa.

Aygo 2. generacji inspirowany mangą i anime

W 2014 roku przyszedł czas na Aygo 2. generacji. Tworząc je, projektanci inspirowali się mangą i anime. Ostro zarysowane linie, w tym rzucający się w oczy motyw „X” z przodu – to dzieło głównego projektanta Nobuo Nakamury. 

Toyota zrobiła wszystko, żeby model produkcyjny był jak najbliższy pierwotnej koncepcji. Pojazd ten w każdej wersji wyposażenia otrzymał nowoczesne światła podkreślające jego stylistykę – diody do jazdy dziennej LED i halogenowe światła PES (Poly-Ellipsoid System), dające dłuższe i szersze oświetlenie drogi.

  • Aygo 2. generacji było o 25 mm dłuższe niż jego poprzednik. Przestrzeń nad głowami osób w pierwszym rzędzie zwiększono o 7 mm, długość wnętrza o 9 mm, a pojemność bagażnika o 29 l. Kabina nie tylko była większa, ale w jej stylistyce również było widać wyraźne wpływy mangi. Trapezoidalna konsola centralna z 7" kolorowym ekranem dotykowym i systemem multimedialnym x-touch, kolorowe akcenty i obrotowe nawiewy sprawiały bardzo nowoczesne wrażenie. Do systemu multimediów można było podłączyć telefon i obsługiwać na ekranie dotykowym wybrane aplikacje. Manewry ułatwiała dostępna w standardzie kamera cofania.
Tym, co wyróżniało Aygo 2. generacji, były intrygujące kompozycje kolorystyczne i edycje specjalne. Do najbardziej atrakcyjnych elementów wyposażenia należał składany materiałowy dach i nagłośnienie JBL. Silnik 1.0 o mocy 69 KM wraz z faceliftingiem w 2018 roku został wzmocniony do 72 KM. 

Aygo X – nowy miejski samochód

  • „Miejska mobilność dla nowej generacji” – pod takim hasłem zadebiutował pierwszy model Aygo. Nie straciło on nic na aktualności. Większe wymiary i nadwozie typu crossover z wyjątkowo dużymi kołami (17" lub 18") idealnie wpisują się w upodobania nowego pokolenia kierowców. Jednocześnie samochód jest równie zwrotny jak poprzednik – ma ten sam promień skrętu 4,7 m, choć jest o 235 mm dłuższy, o 125 mm szerszy i ma o 90 mm większy rozstaw osi. 

Jeżeli przyjrzymy się wyposażenie Toyoty Aygo X, zobaczymy, jak daleko posunęła się technologia od czasu prostego radia z odtwarzaczem CD w 1. generacji Aygo. W wyższych wersjach wyposażenia nowy crossover ma system multimedialny nowej generacji Toyota Smart Connect® oparty na dostępie do internetu oraz nawigację Connected. Na łączności internetowej samochodu opierają się także funkcje zarządzane przez aplikację na telefon MyT – zdalne odblokowywanie i blokowanie zamka centralnego oraz zdalne uruchamianie świateł awaryjnych, pomagające odszukać auto na parkingu.

Postęp widać także w kwestiach związanych z bezpieczeństwem. Wraz z faceliftingiem w 2018 roku Aygo 2. generacji w wyższych wersjach wyposażenia zyskało dwa systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense (TSS). Nowe Aygo X ma znacznie dłuższą listę systemów chroniących kierowcę, pasażerów i innych uczestników ruchu, w tym:

  • układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, 
  • układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, 
  • aktywne wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, 
  • układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC), 
  • asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), 
  • automatyczne światła drogowe (AHB), 
  • układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), 
  • inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), 
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), 
  • system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall), 
  • System wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC).

Nowe Aygo X – podobnie jak poprzednio Aygo – kryje w sobie bardzo duże możliwości personalizacji. Dostępnych jest 5 wersji wyposażenia, 10 kompozycji kolorystycznych nadwozia i ponad 30 opcjonalnych akcesoriów oraz elementów stylistycznych nadwozia i wnętrza oraz zabezpieczeń bagażnika. 

Wyższe wersje wyróżniają się dwukolorowymi kompozycjami nadwozia w specjalnie dla tego modelu opracowanych kolorach inspirowanych przyprawami – Ginger Beige, Cardamom Green, Chili Red i Juniper Blue. 

W 2023 roku pojawi się zupełnie nowy złoty kolor Brass Gold, również łączony z czarnym lakierem na dachu, przednich słupkach, nadkolach i tylnej części auta.