28 kwietnia 2022

W Europie zadebiutuje GR Supra z nową manualną skrzynią biegów

6 przełożeń iMT i inteligentny system sterowania

Toyota GR Supra będzie wkrótce dostępna z nową manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach iMT, wykorzystującą inteligentny system sterowania. Nowa funkcja Hairpin+ zapewni radość z jazdy na górskich drogach. Zmodyfikowane nieco zostanie również podwozie i wnętrze auta.

Toyota GR Supra zadebiutowała w 2019 roku. Był to pierwszy globalny model opracowany przez TOYOTA GAZOO Racing. Stanowił doskonały przykład realizacji idei stojącej za linią sportowych samochodów GR. Był także spełnieniem marzeń prezydenta Toyoty, Akio Toyody, który pragnął stworzyć samochód dający czystą radość z jazdy.

Kolejne modele z linii GR to hot hatch GR Yaris oraz debiutujące już wkrótce na rynku coupé GR86. Samochody te powstały z pasji do motoryzacji i z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia zdobytego w podczas startów TOYOTA GAZOO Racing w międzynarodowych rajdach i wyścigach.

Początkowo Toyota GR Supra była wyposażona jedynie w 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3,0 l i mocy 340 KM (250 kW). Współpracował on z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Później do oferty został dodany nowy 2,0-litrowy silnik o mocy 258 KM (190 kW), również z automatyczną skrzynią biegów w standardzie. Właściwości jezdne GR Supry i jej osiągi zostały wysoko ocenione na całym świecie zarówno przez media, jak i fanów. Wciąż wracało jednak pytanie, czy model ten będzie dostępny z manualną skrzynią biegów.

#Savethemanual

Toyota wzięła pod uwagę życzenia klientów i postanowiła wprowadzić na europejski rynek nową GR Suprę z 6-biegową inteligentną manualną skrzynią biegów (iMT). Wersja ta została zaprojektowana tak, aby zachwycać kierowców, którzy kochają poczucie kontroli i radość z jazdy, jakie zapewnia precyzyjna, sportowa manualna skrzynia biegów.

Warto zaznaczyć, że wprowadzenie manualnej skrzyni biegów do GR Supry nie polegało na zastosowaniu gotowego rozwiązania. Nowa przekładania została zaprojektowana specjalnie z myślą o charakterystyce 3-litrowego silnika tego modelu. Jednocześnie układ hamulcowy i zawieszenie GR Supry zostały tak dostrojone, by uzyskiwać jeszcze lepsze osiągi. Podobne rozwiązania zostaną wprowadzone do wszystkich wersji napędowych GR Supry.

6-biegowa manualna skrzynia biegów iMT

Nowa manualna przekładnia zamontowana w GR Suprze została specjalnie zaprojektowana i dostrojona, aby płynnie współpracować z 6-cylindrowym rzędowym silnikiem. Zespół inżynierów zmodyfikował obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów. Usunął też zbędne elementy, dzięki czemu zmniejszono masę.

Sportowy pojazd Toyoty otrzymał też nowo zaprojektowane sprzęgło o większej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej. Dzięki większej powierzchni tarcia i mocniejszej sprężynie, nowe sprzęgło pracuje adekwatnie do potrzeb wysokoobrotowego silnika GR Supry.

Inteligentna praca manualnej przekładni iMT

Nowa skrzynia biegów iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania z nowym oprogramowaniem, który stawia na pierwszym miejscu sportowe osiągi. Podczas zmiany biegu na wyższy parametry są tak dostosowywane, aby zoptymalizować moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła. Oprogramowanie zostało dopracowane także pod kątem osiągów przy redukcji biegu. Skrzynia iMT – oprócz domyślnych ustawień – oferuje także tryb Sport.

Chcąc zwiększyć dynamikę podczas startu i zapewnić większą radość z jazdy, przełożenie pierwszego biegu zostało zmodyfikowane z 3,15 (w automatycznej skrzyni biegów) do 3,46. GR Supra z manualną skrzynią rusza i rozpędza się z niskich prędkości jak przystało na rasowy samochód sportowy.

Tuning zawieszenia i układu kierowniczego

GR Supra otrzyma też jeszcze bardziej sportowe zawieszenie. Zostało ono tak zmodyfikowane, aby dawać jeszcze lepszą przyczepność w aucie z manualną skrzynią biegów. Zmiany obejmują sztywniejszą, wulkanizowaną gumę w przednich i tylnych tulejach stabilizatora oraz zmodyfikowane amortyzatory. Dostrojono również elementy mechaniczne elektrycznego wspomagania kierownicy oraz parametry pracy systemu.

Zmodyfikowana konsola centralna i dźwignia zmiany biegów

Dodanie przekładni manualnej do GR Supry wymagało dostosowania konsoli centralnej. Nie wystarczyło zmienić jedną dźwignię na inną. Inżynierowie Toyoty poświęcili szczególną uwagę temu, by optymalnie umieścić gałkę lewarka i zapewnić precyzyjną, szybką zmianę biegów.

Przeprojektowano nie tylko konsolę i przełącznik trybów jazdy. Zastosowano także drążek o krótszym skoku, aby zmiana biegów była szybka i łatwa. Zmieniony układ zapewnia wygodny, 42-milimetrowy prześwit między gałką zmiany biegów a panelem klimatyzacji.

Skrupulatnej weryfikacji zostały poddane także waga i kształt gałki lewarka, podobnie jak jakość jego pracy podczas zmiany biegów. Toyota zadbała także o to, by odczucia przy wrzucaniu biegu wstecznego były spójne z pracą dźwigni podczas wybierania pozostałych biegów.

Kontrola trakcji

Toyota zoptymalizowała też kontrolę trakcji i układ hamulcowy.

W aucie z przekładnią automatyczną możliwe jest użycie drugiego biegu podczas ruszania pod górę, gdy koła znajdują się na nawierzchni o różnym poziomie przyczepności. Dzięki temu ruszanie odbywa się płynnie i bezpiecznie. W przypadku manualnej skrzyni biegów konieczne jest użycie pierwszego biegu podczas ruszania, dlatego puszczenie sprzęgła zwiększa ryzyko poślizgu kół. Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie Toyoty dostroili system kontroli trakcji (TRC) samochodu, aby uzyskać płynną pracę, taką jak w przypadku skrzyni automatycznej.

System został także zoptymalizowany pod kątem charakterystycznego wysokiego momentu obrotowego silnika GR Supry, szerokich opon i napędu na tylne koła.

Zwinność i stabilność

Zachowanie pojazdu podczas przyspieszania przy wychodzeniu z zakrętu jest kluczowym elementem koncepcji właściwości jezdnych „Fun to Drive” opracowanej przez Toyotę dla GR Supry. W wersji z manualną skrzynią biegów optymalna kontrola trakcji była jednym z głównych celów pracy inżynierów. Chcieli oni zapewnić idealną równowagę między zwinnością a stabilnością podczas wychodzenia z zakrętu. Interwencja systemu kontroli trakcji została tak skalibrowana, by utrzymać stabilność samochodu, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej mocy i sportowych odczuć.

Nowa funkcja Hairpin+

Zespół inżynierów TOYOTA GAZOO Racing wprowadził nową funkcję Hairpin+. Zapewnia ona większą swobodę podczas pokonywania ciasnych zakrętów na wzniesieniach (ponad 5% nachylenia) z nawierzchnią o wysokim współczynniku tarcia (np. na górskich trasach w Europie).

Lekkie buksowanie kół sprawi, że jazda na takich trasach będzie przyjemniejsza, dlatego Toyota zoptymalizowała sterowanie momentem obrotowym, aby umożliwić większą różnicę w prędkości obrotowej kół po lewej i po prawej stronie.

Kontrola nadsterowności

Zwrotny samochód wyposażony w opony o wysokim współczynniku tarcia może być wrażliwy na nagłą nadsterowność. Jest to zjawisko trudne do opanowania za pomocą samego układu kontroli stabilności pojazdu (VSC). Aby temu przeciwdziałać, GR Supra zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów otrzymała system antypoślizgowy (ARP). Sprawia on, że system VSC włącza się szybciej, aby zapobiec każdej nagłej utracie przyczepności.

Dostrojony został też tryb Track. Ma on ułatwiać kontrolowanie przepustnicy podczas driftingu. Pojazd pozostaje zwrotny, ale dzięki lepszemu panowaniu nad pracą silnika i momentem obrotowym istnieje mniejsze ryzyko niekontrolowanego poślizgu.

Nowa gama wersji wyposażenia

Gama modelowa GR Supry będzie obejmowała:

  • wersję podstawową Dynamic z silnikiem 2.0 i automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach, dostępną z pakietem Sport,

  • wersję Executive z silnikiem R6 3.0, sparowanym z 8-biegową automatyczną skrzynią lub 6-biegową skrzynią manualną.

Nowe kolory nadwozia i wnętrza

GR Supra otrzyma też nowe kolory – Moareki Grey i Dawn Blue. Wersja Executive z silnikiem 3.0 i manualną skrzynią biegów będzie dostępna ze specjalnym matowobiałym lakierem Moonstone White.

We wnętrzu oferowana dotychczas tapicerka z czerwonej skóry została zastąpiona nowymi brązowymi obiciami.